De kunst van het schilderen

Moderne schilderijen

Waarschijnlijk het meest populaire onderwerp van discussie in elke kunstgemeenschap is het vroege schetsen. Wanneer een schilder gaat zitten om aan een schilderij te beginnen, beslist hij al heel vroeg over de stijl, nieuwe ideeën die hij wil onderzoeken, welk medium hij wil gebruiken en hoe verschillende schilderstijlen eruit moeten zien. Hij plande ook zorgvuldig het kleurenschema en de effecten van de tonen op de resolutie van het doek, om er zeker van te zijn dat het op een intelligente manier in elkaar zou zitten. Vervolgens werkte hij met het oog op voltooiing. De stijl van het schilderij die hij graag gepresenteerd zou zien. Als hij dit kon bereiken, zou hij tevreden zijn het schilderij te hebben gemaakt en naar de volgende gaan. Ieder van ons heeft echter een eigen, persoonlijk doel. Wij zien schilderen niet alleen als een artistieke bezigheid, maar ook als een beroep. Ons doel is te creëren wat wij werkelijk in ons schilderij willen zien. We voegen al deze werkelementen toe om te zien hoe het eruit zou zien als we het daadwerkelijk zouden kunnen voltooien. Nu we het hebben over het professionele gezichtspunt moeten we u een contrast geven tussen het ideaal en de werkelijkheid. We hebben allemaal verschillende hoogtepunten en vignetten meegemaakt, maar zien die slechts op een afstand of van veraf. Het grootste deel van onze bijdrage in de kunstwereld komt voort uit het werken op kleine schaal. Als een schilder gemiddeld tien uur besteedt aan het schilderen van een serie landschappen, heeft hij tegen die tijd slechts één of twee “maxima” toegevoegd. Onze typische inspanning is ofwel een mini-stuk of een over-all stuk dat we presenteren op een enkel doek. In het schilderij hebben we meestal vier kleuren. Sommigen besteden uren aan het in evenwicht brengen van de verzadigingsgradiënt van deze tint met het grijs van een andere tint of de waarden van de gocolor, enz. De meeste tijd die we aan een opdracht besteden, gaat echter op aan het fijne detail van de miniaturen of het binnenste gebladerte. Maar het grote geheel van het werk moet toch zeker op zijn plaats zijn voordat we klaar zijn. Ik zal u een geval laten zien waarin de som van al het werk dat we tot nu toe hebben gedaan niet aanvaardbaar is. We hebben nu een reeks miniaturen voor U om van te genieten. Het is duidelijk dat het niet helemaal is zoals wij ons hadden voorgesteld in ons kleine werkschema. Onze vorige verbetering bestaat vooral in het apart maken van beide zijden van de miniaturen. Er zijn enkele kleuren die we toevoegen en dan onthullen we er maar een paar, gewoon omdat we vonden dat de lijn te goed samenwerkt. Als we echter doorgaan met het toevoegen van deze details op deze scheidingen nadat we hebben besloten over de algemene beeldvorm, is het dan niet nog steeds te omslachtig voor de vele mensen die met ons mee zullen komen als de eerste partij miniaturen eenmaal compleet is. De hoeveelheid benodigde miniaturen is nog steeds te groot. De enige oplossing is om aan het grotere stuk een kleiner gedeelte miniaturen toe te voegen. Zoals u kunt zien aan de verschillen in de gefotografeerde beelden, is het grotere werk ook van een merkbaar hogere kwaliteit dan het kleinere. Nu moeten we dus goed gaan nadenken welk soort basis kunstwerk in Hobby-Scale schaal voor ons het belangrijkst is om in een redelijke tijd af te krijgen. Welke onderdelen zeggen we dat we als eerste kunnen polijsten? Welke taken zullen we zeggen dat we in staat zijn om als eerste te voltooien? Want dat is de enige manier om er zeker van te zijn dat we snel klaar zijn en een eerste succes hebben. Dit gezegd hebbende, herinner ik u er ook aan dat als vuistregel voor eventuele toekomstige verbeteringen die moeten worden aangebracht, deze ten goede moeten komen aan het gehele project, niet slechts aan één bepaalde hobby. Het idee hier is dat u nooit moet aarzelen om met redelijk vertrouwen te zeggen dat u klaar bent met het werk dat u van ons hebt gekregen, voor nu. U weet maar nooit, misschien vindt U in de toekomst een betere kunstenaar of proces om uit te breiden op datgene waarop U reeds begonnen bent te vertrouwen. Maar terwijl de snelle verbetering van onze Hobby-Schaal een goede zaak is om te doen, kan het een tweesnijdend zwaard zijn omdat het een overcompensatie is voor de vroegere, kleine misstap die gemakkelijk kan beginnen te gebeuren. Als je snel klaar bent, is de kans groter dat je doet wat nodig is voor gedenkwaardige waargenomen momenten. Nu hangt dit alles af van de kunststijl die je hebt gekozen om je schilderij te maken. Er is een factor die in ons achterhoofd opdoemt, de specifieke illustratie waarnaar we kijken. Is onze miniatuur werkelijk een weergave van wat wij in een bepaalde periode wilden uitbeelden en op de juiste plaats terecht zijn gekomen om het te laten zien? En als we ons vergissen, wat kunnen we dan doen om de fout te herstellen? Over het algemeen denken we eerst aan onze miniatuur en reageren we iedere keer hard. Maar men kan dit alleen veranderen in de beginfase van de produktie, nadat de miniatuur is gefigureerd, en tenslotte nadat hij is beschermd tegen blootstelling aan de elementen totdat de verf kan drogen. En je kunt geen algemeen stap-voor-stap model maken dat het hele project laat zien. Dat zou veel te lang duren. En wat als het model _in onze miniatuur_ ook zijn eigen voortgang heeft?